Mode och skönhet utan gränser, glammigt, nytt och helt underbart
Är det bara hos frisören man läser ett riktigt glammigt modemagasin? I tidningar som den modemedvetna läsaren får nyheter och inspiration för att hitta rätt stil.
Ett modemagasin tänjer på gränserna oavsett om de riktar sig mot män eller kvinnor. I Sverige är det viktigt att den modemedvetna men ändock vanliga läsaren får tips på hur de kan anpassa sin stil till en medveten, sportig, klassisk eller kanske utmanande stil. Modet sträcker sig till att gälla accessoarer, skor, kläder, smycken och skönhetsprodukter som krämer, dofter och make up.
Modemagasin för den yngre generationen
Många unga tjejer tar sig in i modevärlden via Vecko Revyn. Vecko Revyn har funnits länge och är en tidning som hela tiden får balansera mellan att vara upplysande, ansvarstagande och inspirerande. Hur visar man mode för yngre flickor utan att det blir för utmanande och extremt? Från Vecko Revyn är det sedan i stigande ålder eller intressen som tidningarna sprider sig.
De sportiga tidningarna såsom Iform och Hälsa har modereportage inriktade på sin hälsosamma läsare med ett sportigt mode för träning och fritid. Skönhetsprodukter som vill ge ett fräscht yttre för att komplettera livsstilen.
Stilformande magasin
Amelia var det stora magasinet som slog igenom för den medvetna kvinnan, kvinnan som står på egna ben jobbar och lever ett rikt, aktivt liv. Modestilen är ofta klassisk, snygg och ändå praktisk och anpassad efter både jobb och fritid. Skönhetsprodukter som ger föryngrande effekt och makeup som passar både på dagen och kvällens fest. Amelias läsare var den kategori av läsare som inte kände igen sig i de mer lyxigare magasinen om mode och skönhet som redan fans på marknaden. Åldern på Amelias läsare stegrades och det skapades nästa modetidning M magasin. Ytterligare ett mode och skönhetsmagasin som blandar livsstil med praktiska tips och råd för att vara den medvetna dam som läser magasinet.
Damernas värld är ett av de mest klassiska svenska modemagasinen som blandar mode, skönhet med livsstil och karriär. Det har alltid hittat sin inspiration från de stora internationella magasinen och visar mycket från klassiska modevisningar runt om i världen. Damernas Värld skapar även specifika temanummer och nu senast lanseras ett modemagasin för män.
Män och skönhetsmagasin
Magasin och tidningar för män har alltid förknippats med bilar, teknik och nakan tjejer. Nu lanseras det exklusiva magasin med mode och skönhet även för män. Att vara omslagspojke för magasin som Cafè, King eller kanske nya DVmän är en fjäder i hatten. Allt som oftast är det sportig inriktning och de atletiska grabbarna får visa sina magrutor på första parkett. Men intresse för mode, kläder, frisyrer, accessoarer såsom skärp och klockor bara växer. Även make-up produkter skapas och marknadsförs för den medvetna mannen. Produkter som förhöjer och förtydligar snarare än förgyller med färg och glitter. Magasinet Café är det mest etablerade svenska modemagasinet för män och har hittat sin läsarkrets på den manliga marknaden. Café bevakar ett brett spektrum och tar sig an fördjupande artiklar om aktuella personer och intressanta händelser. King är en uppstickare som betonar modets vikt och agerar både upplysande, inspirerande och betonar det sportiga modet och livsstilen.